Tuesday, May 15, 2018

පෙරදිග පෙරදිගය අපරදිග අපරදිගය

පෙරදිග අපරදිග සංස්කෘතික වෙනස ගැන කතා කරන විට වැඩි දෙනෙක්  රඩ්යාඩ් කිප්ලින් කවියාව උපුටා දක්වන්න කැමති වෙනවා. කිප්ලින් ලියු "පෙරදිග අපරදිග" නම් සුප්‍රසිද්ධ කාව්‍යයේ පළමු දෙපදයෙන් කියන්⁣නේ " පෙරදිග පෙරදිගය අපරදිග අපරදිගය අහස පොළව පුරා දෙවියන්ගේ කැමැත්ත ති⁣බෙන තුරා මේ දෙදිග එකට මුන ගැසෙනු නැති" බවය. මෙම කවිය විවිධ අර්ථකථන වලට මෙන්ම හෙළා දැකීම්වලටද ලක්වුවක්.  කෙසේ වුවත් පෙරදිග⁣ට හා අපරදිගට සංස්කෘතික වශයෙන් එක්වීමට බැරි බව පෙරදිග  මෙන්ම අපරදිගද මුල් බැස ගත් අදහසක්. එහෙත් ඉතිහාසය පුරා සිදු වී ඇත්තේ  ඊට හාත්පසින්ම වෙනස් ක්‍රියාවලියක්.

පෙරදිගත් අපරදිගත් කාටත් සමාන හැඟීම් වලින් යුතුව බෙදාහදා ගත හැකි දේවල් තිබෙනවා.⁣  පෙරදිග රාමායනේ රාවණා රජු සීතා කුමරිය පැහැර ගෙන යනවා. යුද්ධයක් ඇතිවෙනවා.  අපරදිග ග්‍රීක මහා කාව්‍යය වන ඉලියඩ් කතාවෙ හෙලන් කුමාරිව පැරිස් කුමරා පැහැර ගෙන යාමෙන් ⁣⁣ෙ ට්‍රා්ජන් යුද්ධය ඇති වෙනවා.

උමංදාවෙ පුත්‍ර ප්‍රශ්නයත් හුණු වටයේ කතාවත් සමානයි. ලංකාවෙ මහා වංශය සහ විලියම්   ෂෙක්ස්පියර්ගෙ මැක්බත් නාටකයෙ සමාන සිදුවීමක් තිබෙනවා. රුහු නෙ  සිට අනුරාධපුරයට යන සංඝෝධි හා ⁣ෙ ගා්ඨාභය කුමාරවරුන් ට ⁣ෙ ප්න කියන්නකු මුන ගැසී ඔවුන් රජ වන බව කියනවා. මැක්බත් නාටකයෙත්  යුද්ධයටගිහින් ගෙදර යන මැක්බත් සහ ඔහුගෙ මිතුරු සෙනෙවියාට අනාවැකි කියන මායාකාරියන් මුන ගැසී මැක්බත් රජවන බව කියනවා.

 පෙර අපර දෙදිග සංස් කෘතික කලාපේ  මෙවැනි සංස්කෘතික සමාන කම් ඕනෑ තරම්
සොයා ගන්න පුලුවන්.

 මෙම සමාන කම් මකා දමමින් පෙරදිග සහ අපර දිග  අතර මහා බෙදුමක් ඇති වන්නට පටන් ගත් තෙ නුතනවාදයත් සමග කියල කියන්න පුලුවන්.


No comments:

Post a Comment